Köpa bil

Din Bils vd om bilbranschens utveckling: ”Vi är mitt i en transformation.”

Köpa bil23 augusti 2024

Digitalisering, elektrifiering och nya affärsmodeller skapar både utmaningar och möjligheter i bilindustrin, som genomgår en av de största omvandlingarna på länge. Jens Wetterfors, vd på Din Bil, förklarar hur företaget anpassar sig till trenderna och möter de nya utmaningarna.

Bilbranschen är i ständig förändring och påverkad av den tekniska utvecklingen som driver den framåt. Nu accelererar dessa förändringar, vilket skapar både utmaningar och möjligheter för aktörer inom industrin. En av de mest betydande trenderna inom bilbranschen just nu är digitaliseringen. Allt från bilar till distributionskanaler genomgår en digital transformation. 

Din Bils vd Jens Wetterfors beskriver hur företaget navigerar i denna nya digitala era.

– Om man ska hårdra det, handlar det om digitalisering av det mesta: elektrifiering av bilparken, onlinedistribution och uppkopplade bilar. Dessutom digitaliserar vi många interna processer samt service till våra kunder.

Elektrifieringen av bilparken fortsätter att omvandla landskapet. Stora framsteg inom batteriteknologi har resulterat i längre räckvidd och snabbare laddningstider. Trots utmaningar som de ökade kostnaderna ser Jens Wetterfors optimistiskt på framtiden.

– Elbilen har blivit mycket dyrare av flera olika skäl, bland annat på grund av inflation och utbudsproblem med de metaller som behövs för att bygga batterier. Elbilsutvecklingen kommer att få sig ett hack i kurvan 2024, och kanske även 2025, men därefter kommer andelen elbilar sakta men säkert att öka igen både i Sverige och inom EU, säger han. 

De senaste åren har nya aktörer, särskilt från Kina, trätt in på marknaden. Den ökade konkurrensen från kinesiska varumärken, som utnyttjar elektrifieringen för att etablera sig, innebär en stor utmaning för den europeiska marknaden.

– När många av de nya aktörerna sänker sina priser för att etablera sig på marknaden, pressas också prisnivån ned, vilket påverkar lönsamheten. Genomslaget från de kinesiska märkena har än så länge inte varit så stort som många förväntade sig. En viss osäkerhet bland konsumenterna kan finnas kring hur länge dessa märken kommer att finnas kvar på marknaden, säger Jens Wetterfors.

Vi är mitt i en transformation, och det är en oerhört spännande period.

Jens Wetterfors, vd på Din Bil.

För att fortsätta driva på utvecklingen av elbilar och stödja övergången till en hållbar bilpark krävs insatser från olika håll. Subventioner och incitament spelar en avgörande roll i detta sammanhang, förklarar Jens Wetterfors.

– Det behövs nog en subvention ett tag till, kanske inte i formen av en klimatbonus på 70 000 kronor som vi sett tidigare, men någon form av subvention för att nå en bredare svensk målgrupp framför allt inom privatmarknaden. 

Samtidigt kommer det att krävas ett fortsatt stort arbete för att förbättra laddinfrastrukturen i Sverige.

– Att snabba på dessa processer via myndigheter är viktigt, då det är ett hiskeligt jobb att få bygglov och liknande. Men det sker framsteg på båda områdena, så det är viktigt att arbetet fortsätter.

Även om elbilsmarknaden växer snabbt behövs hållbara lösningar för bilar som drivs med bensin eller diesel, exempelvis genom stöd för laddhybrider och alternativa drivmedel.

– Det som är viktigt där är att man hittar teknikneutrala lösningar, det vill säga att man inte beskattar och straffar diesel- eller bensinmotorer, utan tar hänsyn till olika typer av bränsle. Viktigt är också att man fortsätter stötta laddhybrider trots att de har bensinmotor, betonar Jens Wetterfors.

Kort om Din Bil

Försäljningsställen: 68 

Anställda: 2 400

Omsättning i SEK 2023: 24 miljarder

Levererade bilar 2023: 67 000

Din Bil står inför stora utmaningar med ny konkurrens, nya affärsmodeller och ny teknik som ställer nya krav. Att anpassa sig till dessa förändringar kräver både kompetens och resurser. Samtidigt finns det stora möjligheter för dem som kan hantera utmaningarna.

– Ny teknik ställer enorma krav på ny kompetens hos oss, inte minst med tanke på elektrifiering och de mjukvaror som krävs i uppkopplade bilar. Då måste vi finnas där och hjälpa våra kunder.

En viktig satsning som Din Bil just nu utvecklar är att möta kundernas behov både fysiskt och digitalt. Företaget strävar efter att erbjuda en flexibel upplevelse där kunderna själva kan välja om de vill interagera online, i en bilhall eller i en serviceverkstad.

– Vi vill ge våra kunder en professionell upplevelse både digitalt och fysiskt, till skillnad från exempelvis Tesla som fokuserar på onlinetjänster. Det märks att många kunder uppskattar att kunna ha bägge delarna. När någon hämtar ut den bil de beställt vill de gärna ha en genomgång. Möjligheten att välja när och var kunderna vill vara digitala eller fysiska och att vi kan möta upp, är en viktig faktor för framtiden, säger han.

Framtiden för bilbranschen ser både utmanande och lovande ut. Digitaliseringen och elektrifieringen kommer att fortsätta att driva utvecklingen, medan nya affärsmodeller och ökad konkurrens från internationella aktörer kommer att forma marknaden. 

– Vi är mitt i en transformation, och det är en oerhört spännande period, avslutar Jens Wetterfors.

Nyregistreringar och elektrifiering i Sverige

Nyregistreringar av Personbilar 2023:

  • Totalt: 289 665 personbilar (0,5% ökning från 2022)
  • Andel laddbara bilar: 60% (varav andel av nyregistreringar för elbil är 39%, laddhybrid är 21%)
  • Elbilarnas ökning: 18% jämfört med 2022

Prognos för 2024:

  • Personbilar: 240 000 personbilar nyregistreras, minskning med 17% 
  • Elbilar: Förväntas minska till 35% av nyregistreringarna

Läs mer