Expertis och råd
Minusgrader och vinterväglag – hur mycket påverkas elbilarna av den svenska kylan. Elbilsexperten Philip Lönnberg på Din Bil reder ut de vanligaste funderingarna och ger tips om hur man maxar elbilens räckvidd på vintern.
En av de mest frekventa funderingarna kring elbilsanvändning i vintertid är hur lång räckvidd elbilen har på den kallaste årstiden, det vill säga hur den egentligen påverkas av kyla.
– Jag åkte ganska mycket elbil förra vintern och även längre sträckor med Volkswagen och Skoda som har en beräknad räckvidd på 50 mil under optimala förhållanden sommartid. På vintern kan du räkna med cirka 30 mil plus minus några mil beroende på väderlek. Framför allt kyla men även rullmotstånd beroende på exempelvis snöslask ger högre strömförbrukning, säger Philip Lönnberg på Din Bil i Bollnäs.
Summa summarum tappar elbilar runt 40 procent i räckvidd på vintern.
– Men man kan sifferoptimera genom att förvärma kupén med laddare i. Du kan även planera laddningen så att bilen är fulladdad på morgonen vilket medför att batteriet är varmt och bilen därför inte behöver värma upp det.
Philip Lönnberg har med tiden noterat att många brukar jämföra med batteriet i en mobiltelefon och konstaterar att kapaciteten försämras vintertid. Men det är en jämförelse som haltar.
– Batteriet är så mycket mindre än i en elbil. Därför gör den procentuella påverkan inte lika stort utslag på ett mycket större batteri.
Hur kallt kan det maximalt vara när man kör elbil?
– Det finns ingen nedre gräns. Räckvidden blir kortare, men jag känner inte till några större problem med att starta i kyla. Förra vintern pratades det om hur elbilar stod still på motorvägarna men vad jag förstått var det minst lika många bilar med förbränningsmotorer som gjorde det. Felet många elbilsförare gjorde, vilket jag kan förstå, var att låta tändningen stå på, säger han.
Vilken elbil klarar vinterförhållanden bäst?
– Det kan vara väldigt olika från bil till bil. För Volkswagen och Skoda, som jag jobbar med, finns ingen nämnbar skillnad. Det är samma motorer och batterier, liksom i Audi Q4. Elbilarna som kommer hit är anpassade för nordiskt klimat. Ta exempelvis värmepumpen som bara är standard i Sverige, Finland och Norge för Volkswagen-gruppen och Tesla men inte i övriga Europa.
Varför är varmluftspumpen viktig?
– Jag brukar jämföra den med en luftvärmepump i hemmet. Luftvärmepumpen är betydligt mer effektiv än direktverkande el. Utan den skulle strömåtgången öka.
Hur väl rustade är elbilar för extrem kyla?
– Jag har inte upplevt att jag behövt åka och frysa någon gång. Räckvidden förkortas men jag skulle inte säga att elbilen på något sätt är undermålig för att stå emot kyla. Elbilar är ganska tunga men jag har inte fått ställ eller sladd. De inbyggda systemen är så väl utvecklade och drar ned på effekten på motorn.
En högaktuell fråga under hösten 2022 är den stigande elprisutvecklingen i framför allt landets södra delar. Men själva tillgången på el är ingenting att bekymra sig för, menar Philip Lönnberg.
– Enligt elbolagen är tillgången inte något problem. Ställer samtliga svenska bilar om till el i morgon motsvarar det tio procent av Sveriges elförbrukning. Ska vi nå klimatmålet 2030 har man talat om att det krävs runt en miljon elbilar i rullning. Det motsvarar ungefär två procent av elförsörjningen.
Infrastrukturen då, finns det laddpunkter som täcker behovet?
– Utefter kusten möter du inga problem. Jag har själv kört till Luleå flera gånger och har inte behövt planera min laddning, bara letat upp närmaste laddare. I Norrlands inland är det däremot begränsat, särskilt under storhelger när många åker. Men utbyggnaden är på gång, det byggs för fullt och listan över nya laddplatser växer varje månad. Enligt laddnätverket MER är det stora problemet att hitta mark att bygga på.
På frågan om eventuella myter om elbilar svarar Philip Lönnberg tidsåtgången för laddning.
– En del tror att det tar väldigt lång tid. Med en snabbladdare når de flesta bilar upp till 80 procent på cirka en halvtimme. När du laddar hemma kanske det tar sju timmar att ladda fullt, men den siffran är ganska oviktig. Förhoppningsvis sover man fler timmar än så. Dessutom står en genomsnittlig bil still 23 timmar om dygnet.
En annan fundering många svenskar har handlar om ekonomin, att det är betydligt dyrare att köpa elbil.
– Man måste titta på totalkostnaden och inte stirra sig blind på inköpspriset. Har du ett rörligt elavtal kan du anpassa laddningen utefter priset på dygnet, med ett fast avtal spelar det ingen roll. I dag (red. anm: december 2022) kostar det omkring fyra kronor milen för en elbil, jämfört med åtminstone 15 kronor för en dieselbil. Visst, inköpspriset är högre men ägandet betydligt billigare eftersom skatt och underhållskostnader är lägre. Våra elbilar är på service vartannat år oavsett mil.
Är det några nya smarta koncept på gång för elbilar?
– Inget revolutionerande vad jag har hört. Jag är med i flera Facebook-grupper, vilket jag rekommenderar den som är nybliven elbilsägare. Du får många tips och tricks och stämningen är god.