Din Bil
Din Bil

Tips och råd

Ladda elbilen snabbare – därför är förvärmning viktigt.

Många elbilsförare känner inte till att batteriförvärmning kan förkorta laddningstiden – särskilt i kyla. Men hur fungerar det i praktiken? Torbjörn Thiringer, professor i elkraftteknik vid Chalmers tekniska högskola, förklarar.

Förklaringen ligger i batteriets kemi. Litiumjonbatterier – som sitter i de flesta elbilar och elhybrider – fungerar genom att litiumjoner rör sig från katoden till anoden vid laddning. I kyla går denna rörelse trögare, vilket ökar den interna resistansen. Det är som att försöka röra sig genom trögflytande sirap – det kräver mer energi och belastar batteriet hårdare. Om batteriet belastas för hårt i kylan kan detta leda till snabbare slitage.

För att skydda batteriet i i kallt väder begränsar bilens inbyggda batterihanteringssyste, så kallat battery management system (BMS), laddningsströmmen.

– BMS:et säger till när det är kallt och begränsar laddningsströmmen. Det beror på att batteriets livslängd förkortas snabbare om man laddar för kraftigt när det är kallt, säger Torbjörn Thiringer, professor i elkraftteknik på Chalmers tekniska högskola.

Det finns flera metoder för att förvärma batteriet innan laddning. Vissa fordon använder växelspänning som gradvis ökar batteriets temperatur. En annan metod är att batteriet värms med hjälp av ett värmeelement som möjliggör att laddningen går snabbare. 

– Det finns lite olika möjligheter. En sak som många pratar om är att man kör en växelspänning så att man bara vibrerar litiumjonerna och värmer upp innan man kör i gång med laddningen. Men i allmänhet skulle jag säga att man ofta använder ett värmeelement runt batteriet som värmer upp batteriet innan laddning.

Torbjörn Thiringer, professor i elkraftteknik på Chalmers tekniska högskola.

Risken med att inte använda förvärmning blir tydlig när man ser på batteriets hållbarhet. Om ett kallt batteri laddas med full effekt ökar slitaget avsevärt, vilket kan leda till en förkortad livslängd. Enligt Torbjörn Thiringer är det därför viktigare att tänka på batteriförvärmning i de norra delarna av landet där ordentlig kyla är vanligare.

– Bor man längst upp i Norrland då är det viktigt att förvärma batteriet. Men i södra delarna av landet har vi ganska få dagar med rejäl kyla som påverkar batteriåldringen avsevärt, förklarar han.

Många bilar aktiverar förvärmningen automatiskt när du anger en snabbladdare i bilens navigationssystem. I vissa modeller, som Volkswagen ID.7, kan du även starta funktionen manuellt via infotainmentsystemet. Att hålla batteriet varmt innan laddning minskar slitaget och förkortar laddningstiden – en enkel åtgärd som sparar både tid och förlänger batteriets livslängd.

Läs mer