Miljö och hållbarhet

Ladda hemma: Så väljer du rätt laddbox.

Att välja rätt laddbox kan kännas som en djungel, men det finns enkla sätt att hitta den lösning som passar ditt hem bäst. Här får du tips för smartare och säkrare laddlösningar – och varför vissa funktioner kan göra skillnad för plånboken.

En av de stora fördelarna med elbilar är möjligheten att ladda hemma – bekvämt, enkelt och ofta billigare. Men för att maximera fördelarna gäller det att välja rätt laddbox och installation. Förutsättningen är att det finns plats att installera en laddbox där bilen står parkerad. Utbudet av laddboxar är stort, och det kan vara lätt att känna sig överväldigad. Därför är det viktigt att börja med att identifiera dina behov innan du väljer.

Joakim Nilsson, produktchef på företaget KGK, tipsar om att fundera på form och funktion efter dina behov.

– Laddboxar finns i olika material, från enklare varianter till mer robusta modeller i aluminium. Vilken sladdlängd man behöver beror på var laddboxen ska installeras och var bilen står parkerad, säger Joakim Nilsson.

Den laddbox du väljer ska leverera tillräcklig effekt. En box med för låg effekt gör att laddningen tar längre tid.

– Man bör välja en laddbox som kan leverera minst 11 kilowatt. Då har du en fulladdad bil varje morgon efter nattens laddning – oavsett om du laddar en elbil eller laddhybridhybrid.

En laddbox använder en del av hushållets elkapacitet. Dynamisk lastbalansering är en viktig funktion som kan hjälpa till att optimera elanvändningen och undvika överbelastning, så att du exempelvis kan ladda bilen samtidigt som du använder spisen eller tvättmaskinen.

– Utan lastbalansering riskeras höga effekttoppar som kan överbelasta huvudsäkringen. Lastbalansering mäter strömförbrukningen och justerar effekten för att undvika att huvudsäkringen löser ut. Men oavsett så kommer bilen vara fulladdad nästa morgon, helt problemfritt.

Om du har solcellspaneler på taket kan du använda överskottsenergin från solcellerna för att ladda din elbil. Det är ett smidigt sätt att maximera användningen av den energi du producerar själv. 

För att välja en framtidssäkrad laddbox rekommenderar Joakim Nilsson att hålla utkik efter en viss ISO-standard.

– ISO 15118 gör det möjligt för bilen att fungera som en powerbank, vilket innebär att överskottsenergi från bilen kan matas tillbaka till huset eller elnätet. Standarden möjliggör även Plug&Charge, vilket innebär att bilen kan identifiera sig själv mot laddboxen och på så sätt starta laddningen automatiskt utan att du behöver göra något, säger Joakim Nilsson.

Ett tips är att välja till dynamisk lastbalansering samtidigt vid installationen, skattereduktionen gäller nämligen inte om du skulle vilja installera det senare.

Joakim Nilsson, produktchef på KGK.

När du väljer laddbox är det viktigt att den stödjer OCPP (Open Charge Point Protocol). Det ger dig som användare valfriheten att välja tjänsteleverantör och är något som är bra att dubbelkolla inför köpet.

– Det innebär att du kan använda olika appar för att ansluta till din laddbox. Många använder tillverkarens egen app men om den exempelvis saknar en viss funktion eller om tillverkaren till laddboxen slutar tillhandahålla appen så går det fortfarande att använda laddboxen, säger Joakim Nilsson.

Installationen måste göras av en auktoriserad elinstallatör registrerad hos Elsäkerhetsverket. Kom också ihåg att du kan få skattereduktion för grön teknik – ett avdrag på 50 procent för både installation och material. Det är en enkel och smart möjlighet att spara pengar på ditt köp.

– Ett tips är att välja till dynamisk lastbalansering samtidigt vid installationen, skattereduktionen gäller nämligen inte om du skulle vilja installera det senare.

Om du köper en laddbox online, se till att kontrollera vad som ingår i priset. Ofta kan det tillkomma oväntade merkostnader om installationen inte är tydligt specificerad.

Trots att allt färre laddar elbilen via vanliga eluttag, förekommer det fortfarande. Det är inte bara ineffektivt utan kan också innebära säkerhetsrisker, eftersom vanliga uttag inte är dimensionerade för elbilsladdning.

– Det finns en brandrisk kopplat till att använda vanliga eluttag eftersom de inte är dimensionerade för att ladda elbilar. Dessutom går man miste om smarta funktioner som finns i laddboxen.

Många laddboxar erbjuder smarta funktioner som gör det möjligt att schemalägga laddningen när elpriset är som lägst. Genom att utnyttja dessa funktioner kan du sänka dina kostnader och ladda bilen på ett mer ekonomiskt sätt. Laddningen kan schemaläggas antingen baserat på vanliga lågpristider eller genom att hämta aktuella elpriser från elbörsen Nord Pool. Men många glömmer att ta reda på vad som gäller i deras elavtal.

– Det är ett ganska vanligt missförstånd att man förväxlar ett rörligt abonnemang med ett timprisabonnemang. Ett rörligt abonnemang innebär att du betalar ett snittpris, har du ett timprisabonnemang betalar du vad elen kostar just nu. Med andra ord behöver du betala timpris för att få det lägsta priset.

En grundlig research hjälper dig att hitta den den laddboxen som passar dina behov. Genom Din Bil och KGK får du både hjälp att välja laddbox och hitta en installatör som täcker dina behov.

Vad är V2G?

V2G, eller vehicle-to-grid, är en teknik som gör att elbilar inte bara laddas utan också kan skicka tillbaka överskottsström till elnätet eller hushållet. Det krävs en kompatibel laddbox och att bilen stödjer tekniken. V2G kan bidra till att stabilisera elnätet och möjliggöra användning av lagrad energi i bilen.

Läs mer