Fast Track ska ses som ett alternativ till det traditionella sättet att lämna in bilen.
Anders Andreasson, servicemarknadschef på Din Bil
Inlämning av bilen för service behöver inte vara tidskrävande och knepigt. Med Din Bils nya koncept Fast Track finns möjlighet att själv checka in bilen för service – vilket sparar tid och gör processen smidigare och flexibel.
Trots att de flesta svenska bilägarna bara servar bilen någon gång om året kan själva inlämningen upplevas som en stoppkloss i vardagen. Oavsett om det handlar om lämning av barn på förskolan eller hinna med ett tidigarelagt möte på arbetsplatsen kan inlämningen av bilen för service upplevas som stressig. Ärenden ska utföras och tiden räcker som oftast aldrig riktigt till.
Din Bils nya självbetjäningstjänst Fast Track är ett smidigt in- och utcheckningsalternativ som underlättar när man servar eller reparerar bilen. Anders Andreasson, servicemarknadschef på Din Bil, berättar att tjänsten har många likheter med incheckningen på flygplatsen.
Dagen innan det bokade besöket skickas ett sms med information om servicetillfället med möjlighet till att checka in digitalt och bekräfta bokningen via mobilen. Det finns också möjlighet att lägga till tjänster.
– Man kan exempelvis meddela att man har hört ett konstigt ljud och be en tekniker kollar upp det, eller be om att batteriet i bilnyckeln ska bytas. Vi får sedan meddelandet och har full koll på vad som ska göras, säger Anders Andreasson.
När bilen sedan fysiskt lämnas in, dagen efter, har man som kund två alternativ. Lämna in nyckeln hos en servicerådgivare eller via Fast Track och självbetjäningsmaskinerna.
– Vid maskinen slår man in registreringsnumret på skärmen och bekräftar sina val. Efter det öppnas en liten lucka där nyckeln kan läggs in för att sedan kunna plockas ut av en servicerådgivare, säger Anders Andreasson.
Anders Andreasson, servicemarknadschef på Din Bil
När servicen är klar får kunden ett sms om att bilen står redo att hämtas.
– Man kan betala direkt via mobilen och efter det får man en kod som man slår in på självbetjäningsmaskinen och så öppnas luckan till nyckeln. På skärmen syns också var bilen är parkerad någonstans.
Att lämna in bilen på service kräver alltså inte mycket jobb från bilägarens sida med den nya incheckningsupplevelsen.
Fördelen med Fast Track är inte bara att det går snabbt och smidigt att lämna in bilen för service för de kunder som har det behovet. Utan att det också frigör mer tid till rådgivning av servicerådgivare i de fall kunden så önskar.
– Fast Track ska ses som ett alternativ till det traditionella sättet att lämna in bilen. Det personliga bemötandet finns fortfarande kvar om man vill prata med någon kring sin bil. Men det finns många fördelar för de som behöver lämna in bilen snabbt och gå vidare. Särskilt för tjänstebilsägare eller barnfamiljer som många gånger har ett hektiskt schema i vardagen.
Se hur det går till att använda våra självbetjäningsmaskiner: