Fler och fler experter rekommenderar att barn ska sitta bakåtvända så länge som möjligt, eftersom det är säkrare.
Veronica Aho Borg, servicechef på Din Bil i Göteborg
Tips och råd
Många ger sig ut på bilsemester med familjen under ledigheten. Men hur gör man bilresan så säker som möjligt för barnen? Här delar tillbehörsexperten med sig av sina bästa tips för en trygg bilfärd för hela familjen.
Att säkerställa att barn åker säkert i bilen är av största vikt, oavsett om resan sker i vardagens korta sträckor eller på en långtur under bilsemestern. Tidigare rapporter visar att många svenska föräldrar har bristande kunskaper om barns säkerhet i bilen. Denna okunskap ökar risken för att barn skadas vid en krock eller olycka.
Strikta regler för hur barn ska sitta i bilen har räddat många vid olyckor. Trots dessa regler kan det vara svårt att välja rätt bältesstol eller bälteskudde. Veronica Aho Borg, servicechef på Din Bil i Göteborg, föredrar bältesstolar framför bälteskuddar på grund av deras överlägsna funktionalitet och smidighet.
– Används de på rätt sätt är de lika säkra vid kollisionsögonblicket. Det som ofta spelar in är att föräldern vill se till att barnet sitter bekvämt och gör valen därefter. Personligen tycker jag om bältesstolar eftersom ryggstödet går att justera, det är en fördel eftersom barnet växer, säger Veronica Aho Borg.
När barnet fyllt fyra år är det dags att installera en bältesstol eller bälteskudde – innan dess ska barnet sitta bakåtvänt i en bilbarnstol. Enligt Veronica Aho Borg finns det dock en poäng i att låta barnet sitta bakåtvänt även efter fyra års ålder, om det finns möjlighet till det.
– Fler och fler experter rekommenderar att barn ska sitta bakåtvända så länge som möjligt, eftersom det är säkrare. Man behöver byta till bältesstol eller bälteskudde först när barnet vuxit ur det bakåtvända skyddet.
Enligt svensk lag ska alla barn under 135 centimeter använda någon form av skyddsanordning som babyskydd, bilbarnstol eller bälteskudde. Undantag för barn som är yngre än tre år gäller endast vid kortare resor i taxi och då endast i baksätet.
Så hur sitter egentligen barnet säkrast? Att hålla koll på hur bältet ligger mot kroppen är viktigt för att förhindra att barnet gör sig illa.
– Det man kan börja med att kolla är att bältet inte ligger mot halsen utan axeln. Sen är det viktigt att kontrollera att den nedre delen av bältet ligger mot låret och höften, inte mot magens mjuka delar. Viktigt är också att kolla om krockkudden behöver kopplas ur om barnet sitter fram, säger hon.
Veronica Aho Borg, servicechef på Din Bil i Göteborg
När det kommer till att välja ut en bältesstol eller bälteskudde finns det flera viktiga faktorer att beakta, förklarar Veronica Aho Borg.
– Om jag själv hade köpt en bältesstol eller kudde så hade jag garanterat valt en som har ISOFIX-standarden. Det är ett fästsystem som gör att stolen eller kudden sitter på plats ordentligt. Man kan också välja att lägga till ett sidokollisionsskydd till de flesta bältesstolarna som ger extra förstärkning.
Oavsett om man väljer att satsa på en bältesstol eller bälteskudde är det viktigt att investera i en lösning som håller över tid.
– Man ska tänka på att de ska användas från att barnet fyllt fyra år upp till tio-tolv års ålder. Det hinner hända väldigt mycket när ett barn växer och därför tycker jag att man ska ha det i åtanke, säger Veronica Aho Borg.
Källa: Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF)
… risken att skadas i en framåtvänd bilbarnstol är fem gånger högre än i en bakåtvänd.
… en bakåtvänd bilbarnstol har en skadereducerande effekt på cirka 90 procent. Motsvarande för en framåtvänd bilbarnstol är omkring 60 procent eftersom nackmuskulaturen på små barn inte klarar de krafter som uppstår vid en eventuell krock eller häftig inbromsning.
… läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10–12 år gamla eftersom barns höftkam inte är färdigbildad tidigare. Med en bälteskudde styrs midjebältet ner mot ljumskarna, vilket förhindrar att bältet ger barnet inre skador vid en olycka.
Källa: Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF)