Tyvärr glömmer många bort att göra säkerhetskontroller efter att det tagit körkort. Man ska passa på att göra det när man exempelvis tankar eller laddar.
Jeanette Jedbäck Hindenburg
Tips och råd
Hösten medför mörker och hala vägar som ställer höga krav på både bil och förare. Med rätt förberedelser och underhåll kan du förbättra din säkerhet i hösttrafiken. Här delar experterna sina bästa råd för att hålla dig säker på vägarna.
När höstens mörker och regniga väder drar in över landet försämras både väglaget och sikten, vilket ställer högre krav på dig som bilförare. Föreställ dig en stillsam höstkväll där du plötsligt ser en bil framför dig – osynlig på grund av släckta baklyktor. Rätt belysning är avgörande för att undvika farliga situationer i mörkret.
Faktum är att alla bilar inte har automatisk påslagning av bakljuset. Det förklarar Jeanette Jedbäck Hindenburg, trafiksäkerhetsföreläsare och vice ordförande för Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR) och tidigare jurymedlem i "Sveriges värsta bilförare" som sändes i tv.
– Mellan 2011 och 2016 fanns inget krav på automatiskt bakljus på bilar, vilket gör att vissa äldre bilar kräver manuell påslagning. Risken är att man inte syns tillräckligt i trafiken, säger hon.
Många bilförare känner sig osäkra när mörkret faller. En undersökning från 2023 visar att mörkerkörning är den näst svåraste delen av bilkörningen bland svenskarna. Eftersom mörkret faller tidigare på hösten är synbarheten den tydligaste utmaningen för bilförare.
Människans mörkerseende är begränsat och har man redan synfel blir det ännu besvärligare i mörkret. Men det finns det skäl att inspireras av äldre bilförare för att öka säkerheten i trafiken.
– Vi ser ganska dåligt i mörker och då gäller det ju att ha bra belysning på bilen. Riskerna i trafiken ökar i mörker, om man har möjlighet att välja är det säkrare att köra i dagsljus. Det gör många äldre för att undvika mörkret.
Utmaningarna med mörkerkörning påverkar förare i alla åldrar, men särskilt äldre förare har utvecklat strategier för att anpassa sin körning och minska riskerna. Äldre förare är bättre på att anpassa sina körsätt än många yngre, förklarar Jeanette Jedbäck Hindenburg.
– Äldre förare är bättre på att kompensera för sina brister och tar färre risker, de kör hellre en omväg i stället för att passera en farlig sväng exempelvis, säger hon.
Enligt rapporter känner sig många äldre förare, särskilt kvinnor, ofta osäkra bakom ratten – delvis för att de historiskt sett inte kört lika mycket som män. SVT rapporterade i juli 2024 om ett initiativ i Örebro län som erbjuder äldre kvinnor möjlighet att fräscha upp sina körkunskaper genom både teori och praktiska övningar, vilket kan öka tryggheten på vägarna.
Jeanette Jedbäck Hindenburg
För att hantera mörkret på bästa sätt är det också viktigt att bilens belysning fungerar som den ska. En enkel kontroll av dina lampor kan göra stor skillnad för din synbarhet i trafiken, berättar Fredrik Lindström som arbetar som tekniker på Audi i Gävle.
– Kolla att lamporna fungerar och ställ bilen mot en vägg eller garageport, kolla om lyktorna är riktade på samma sätt. Om en lampa pekar neråt i backen får du kortare sikt, det kan en bilverkstad hjälpa att ställa in. Äldre bilar har plastlyktor som kan bli matta, de ger sämre sikt oavsett om du har en ny eller gammal lampa. En rekondfirma kan polera upp lyktorna, säger Fredrik Lindström.
Hösten medför snabbt sjunkande temperaturer, vilket innebär en risk för halka och kyligare väder under bilfärden. Därför är det viktigt att vara förberedd med rätt kläder ifall du blir stillastående eller fast i köer.
– Det blir snabbt kallt om du måste stäng av motorn. Ha med en jacka om du åker en längre tur, och ha också gärna en filt i bilen. Reflexväst och ficklampa är också viktigt om du behöver kliva ur bilen eller behöver gå en sträcka på vägen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Något som också kännetecknar hösten är våta löv som täcker vägbanorna. I kombination med regn blir det extra halt och det påverkar inte bara bilar utan också medtrafikanter med andra fordon.
– Håll koll vid övergångsställen och brunnslock där det kan vara extra halt, framför allt för fotgängare och de som kör på två hjul, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Höstrusket medför också kyligare temperaturer som kan orsaka halka. Då är det viktigt att hålla koll på när det är dags att byta till vinterdäck. Från den första december krävs vinterdäck men redan den första oktober är dubbdäck tillåtna.
– Kontrollera mönsterdjup och slitage, gränsen för sommardäck är 1,6 millimeter och tre millimeter för vinterdäck. Min rekommendation är dock att byta dem innan de nötts ut så pass mycket. Även däcktryck är viktigt att kolla innan man ger sig ut, ett för högt tryck försämrar greppet, säger Fredrik Lindström.
Under hösten ökar även risken för viltolyckor, särskilt när jaktsäsongen börjar. Älgskyltar längs vägarna bör inte ignoreras.
– Det är få som saktar ner när de ser varningsskyltar för vilt men de ska tas på allvar. Djuren känner sig jagade av naturliga skäl och springer ut i vägen, även jakthundar kan komma vilse. Om det finns portabla varningsskyltar har djur nyligen siktats i området, då bör man vara extra försiktig, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Ett bra sätt att öka säkerheten är att kontrollera bilen innan avfärd, precis som inför en uppkörning. Att köra säkert kan också handla om att planera körningen.
– Tyvärr glömmer många bort att göra säkerhetskontroller efter att det tagit körkort. Man ska passa på att göra det när man exempelvis tankar eller laddar, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Lampor: Kontrollera att alla yttre lampor fungerar, inklusive strålkastare, bakljus, bromsljus och blinkers. Se till att ljusinställningen är korrekt.
Trots att blinkers är en av de mest grundläggande säkerhetsfunktionerna i trafiken, visar en undersökning från 2024 att endast 60 procent av de tillfrågade bilisterna alltid använder blinkers i korsningar. Att vara mer noggrann med blinkers och andra grundläggande regler, särskilt under de mer utmanande årstidsförhållanden, kan göra stor skillnad för trafiksäkerheten.
Från och med 1 december 2024 införs nya regler för dubbfria vinterdäck på personbilar och släpvagnar med en totalvikt på upp till 3 500 kg. Däcken måste vara märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga”, som i vissa sammanhang också kallas 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake), för att vara godkända för vinterväglag. Dubbdäck, som får användas från 1 oktober till 15 april eller vid vinterväglag, berörs inte av dessa nya regler. För fordon och släpvagnar som väger över 3 500 kg måste däcken antingen vara dubbade eller märkta med POR (Professional Off Road).
Läs mer här.
Källa: Transportstyrelsen