Vi måste ju börja reflektera mer över vårt eget beteende. Först då förstår vi hur vi kan agera annorlunda.
Sonja Forward
Tips och råd
Varför blir vi så lätt irriterade bakom ratten? Ilska och stress i trafiken är inte bara en säkerhetsrisk – det påverkar också vår hälsa. Trafikpsykolog Sonja Forward delar med sig av sina bästa tips för att skapa lugn och trygghet i bilkörningen.
Stress och irritation i trafiken är något de flesta bilförare känner igen. Små misstag, som en utebliven blinkers eller någon som tränger sig in i filen, kan snabbt växa till stor frustration. Men varför reagerar vi så starkt? Hur påverkar det oss – och vad kan vi göra för att bidra till ett lugnare trafikklimat?
Vi har pratat med Sonja Forward, doktor i psykologi och forskningsledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), som delar sina bästa råd för att hantera ilska och irritation bakom ratten.
Stress och frustration bakom ratten är vanligt och något många bilförare kan relatera till. Bilens anonymitet kan göra att vi agerar på sätt vi aldrig skulle våga i andra situationer.
– Anonymiteten i bilen kan leda till att förare uttrycker ilska och irritation på ett sätt som de normalt inte skulle göra. I bilen är chansen relativt liten att man skall straffas på ett eller annat sätt. En del tänker att det är skönt att bli av med ilskan, men det ökar risken för olyckor eftersom förare fattar sämre beslut då de är uppjagade, säger Sonja Forward.
Ilska är en form av stress som påverkar hela kroppen. Det är inte bara en säkerhetsrisk i trafiken – det kan också få konsekvenser för den egna hälsan.
– Det här beteendet tär på kroppen. Att ofta känna ilska i trafiken kan leda till allt från hjärtproblem till mag- och tarmbesvär.
Ilska i trafiken kan ofta spåras till förarens egen sinnesstämning – till exempel frustration efter en dålig dag som projiceras på trafikomgivningen. I sådana situationer kan det hjälpa att ifrågasätta sitt eget beteende, menar Sonja Forward.
– Om man sitter och retar sig väldigt mycket på sina medtrafikanter, kanske man ska fråga sig själv, vad är det för fel på mig i dag? Ofta är man extra retlig om man mår dåligt med sig själv, då hänger man upp sig på andras beteenden för att stärka sin egen självbild.
Ett annat sätt att hantera irritation är att inte utgå från att medtrafikanters misstag är medvetna. Att ha ett mer tolerant förhållningssätt kan skapa ett mer avspänt körklimat och öka säkerheten.
– Ha överseende med andra, det kan vara så att någon helt enkelt inte såg dig. Att reta upp sig är bortkastad energi. Visst kan man råka ut för en fräck typ ute i trafiken men det är bättre att bara konstatera att någon bettet sig illa och sedan försöka fokusera på körningen, säger Sonja Forward.
Sonja Forward
Trafikskolor spelar en viktig roll i att lyfta fram självreflektion och attityder hos unga förare. Sonja Forward menar att diskussionerna behöver intensifieras, särskilt under moment som riskettan – något som blivit ännu viktigare när fler väljer att övningsköra privat.
– Det behövs mer diskussion och reflektion under utbildningen för att få eleverna att ifrågasätta sina egna attityder och de normer som finns. När man träffas i grupp ska man verkligen ifrågasätta och diskutera.
Små beteendeförändringar och ökad självreflektion kan göra trafikklimatet både lugnare och säkrare. Men det kräver att vi alla tar ansvar för våra handlingar bakom ratten.
– Vi måste ju börja reflektera mer över vårt eget beteende. Först då förstår vi hur vi kan agera annorlunda, säger Sonja Forward.
En studie gjord vid University of Warwick visar att aggressiva förare kör i genomsnitt fem kilometer i timmen snabbare än andra. De gör också fler misstag – som att inte använda blinkers, hålla för kort bromsavstånd och byta fil oftare.