Köpa bil
Under Föreningsveckan samlar Din Bil i Gävleborg och Dalarna föreningar från hela regionen. För varje provkörning skänks 100 kronor till en vald klubb – ett initiativ som både stärker gemenskapen och ger viktiga tillskott till det lokala föreningslivet.
I många svenska orter är föreningslivet en självklar del av vardagen. Men bakom varje match och lägerresa finns ofta en stor utmaning för att få ekonomin att gå ihop. För att stötta de lokala eldsjälarna startade Din Bil i Ludvika initiativet Föreningsveckan – där varje provkörning blir ett direkt bidrag till klubben i hjärtat av bygden.
Patric Israelsson, märkeschef för Volkswagen på Din Bil i region Gävleborg/Dalarna, är aktiv i projektet och själv aktiv i en lokal idrottsförening. Han vet hur viktigt det ekonomiska stödet är för att verksamheten ska fungera.
– Föreningarna gör väldigt mycket bra för våra ungdomar och behöver verkligen pengar, så frågan för mig handlade om hur Din Bil kunde vidga sponsorbudgeten för de små klubbarna och samtidigt få mer tillbaka än en skylt på väggen i en ishall.
När Föreningsveckan startade i Ludvika var tanken enkel: under en vecka skulle föreningar kunna engagera sina medlemmar och få 100 kronor för varje provkörning. Den förening som samlade flest körningar fick dessutom en vinstbonus på 5 000 kronor. På köpet fick Din Bil nya kontakter och fler besökare till sina anläggningar.
Sedan starten har initiativet vuxit till ett återkommande arrangemang på elva anläggningar i regionen. I dag engagerar Föreningsveckan över 100 föreningar med tillsammans mer än 50 000 medlemmar.
– Det som började som en lokal idé i Ludvika har nu blivit ett koncept som engagerar hela regionen, säger Patric Israelsson.
En av de mest aktiva deltagarna är Nyhammars IF, en liten men livlig förening väster om Ludvika. Klubben har cirka 350 medlemmar och verksamhet inom fotboll, längdskidor, gymnastik, cykel, padel och boule. Ordföranden Lars Strömsund berättar att Föreningsveckan har gjort stor skillnad för deras förening.
– Vi har varit med i fem år och vunnit tre av dem. Vi är en liten klubb, men äger ändå en egen arena. Nu har vi även fått finansiering för att bygga två nya arenor – en multiarena och en fullstor elvamannaplan. Vi sköter allt själva, från att dra skidspår med snöskoter till att hålla anläggningen i skick, vilket såklart ger stora omkostnader, säger Lars Strömsund och konstaterar:
– De här pengarna har gett Nyhammars IF möjligheten att nå sin vision om att vara den billigaste föreningen i Västra Bergslagen. Det ska inte vara prestige i att ha råd.
Under 2025 delades veckan upp på två, en på våren och en på hösten. Under de två veckor som hållits har totalt 100 klubbar fått ihop 552 provkörningar och 115 200 kronor betalats ut.
Även Ludvika Hockey har sett stora fördelar med att delta i Föreningsveckan. Med cirka 300 aktiva medlemmar, varav 250 barn och ungdomar, har klubben använt bidragen till att utveckla sin verksamhet.
– De här pengarna är öronmärkta till ungdomsverksamheten och går främst till Tre kronors hockeyskola, en nationell hockeyskola för barn mellan sex och nio år som vi är en del av, säger Jens Möllberg, ordförande i Ludvika Hockey, och fortsätter:
– Under de år vi deltagit i Föreningsveckan har vi kunnat köpa in trettio fulla låneutrustningar – något som annars kanske inte varit möjligt. Hockey är en dyr sport, men med de här rustningarna kan vi även nå barn som lever i ekonomiskt utanförskap.
Vad är då hemligheten bakom framgången? Enligt Patric Israelsson handlar det om engagemanget i de mindre klubbarna.
– Jag tror det beror på att det finns eldsjälar där och det är kul är att se vilken energi det är före, under och efter veckan.
Både Nyhammars IF och Ludvika Hockey använder sociala medier för att engagera sina medlemmar och nå ut bredare.
– Vi peppar och vi jobbar aktivt med att alla ska vara med. I år fick ihop hela 44 personer som provkörde, vilket också gav oss vinsten, säger Lars Strömsund stolt.
– Vi har till och med en hejarklack som är med varje år!
För framtiden hoppas flera föreningar att Föreningsveckan kan utvecklas till en ännu större folkfest.
– Man kan bjuda in föreningar att sälja fika, korv, anordna tävlingar eller annan försäljning vid bilhallen, säger Lars Strömsund.
För Din Bil handlar Föreningsveckan om mer än att visa bilar. Det är ett sätt att bidra till lokalsamhället, skapa möten mellan människor och stötta de ideella krafter som får föreningslivet att blomstra.