Din Bil
Din Bil

Miljö och hållbarhet

Myter om elbilsbatterier – så länge håller de.

02 oktober 2025

Tappar elbilsbatterier hälften av sin kapacitet redan efter några år? Myten lever kvar – men forskningen visar något helt annat. Moderna batterier är betydligt mer hållbara än många tror, och rätt användning kan göra att de håller i många år.

Elbilen har funnits i olika former i över hundra år, men först runt 2010 blev den ett seriöst alternativ till den traditionella förbränningsmotorn. Som all ny teknik har den väckt både entusiasm och skepsis – särskilt kring just batteriet. Hur länge håller det egentligen? Färska data visar att moderna elbilar i snitt tappar omkring en till två procent kapacitet per år, enligt omEV. 

Magnus Johansson är ordförande för konsumentorganisationen Elbil Sverige och har följt elbilsutvecklingen länge. Enligt honom visar modern teknik och större energimarginaler att oron ofta är överdriven.

– Det finns ett stort antal mätningar och det är svårt att dra en slutsats eftersom det beror på flera faktorer. Det kan exempelvis handla om kvalitet av delar eller bilens uppbyggnad. Det som däremot verkar sakna koppling till batteridegradering är hur du kör. Det är snarare andra faktorer som spelar in.

Det krävs att bilarna rullat i många år innan den verkliga bilden av batteriernas kapacitetstapp blir tydlig.

– Det behövs ungefär fem år för att få fram statistik som ger en bild över hur snabbt batteridegraderingen går. Sett till resultaten för modeller med lite större batterier så ligger tappet på omkring 10 procent efter 25 000 mil. För nyare bilar finns som sagt inga siffror ännu men mycket pekar på att tappet blir mindre, säger Magnus Johansson.

Hur batteriet slits

Det finns två huvudsakliga orsaker till slitage. När du laddar ur och laddar upp påfrestas batteriet av att hållas länge på antingen hög eller låg nivå. Den andra orsaken är temperaturhantering som gör stor skillnad. Med aktiv kylning av batteriet minskar risken för slitage.

Enligt Magnus Johansson är det därför exempelvis viktigt att planera så att full laddning infaller nära avfärd. Batteriet ska helst stå så kort tid som möjligt på 100 procent. Samtidigt ska det inte heller stå för länge på mycket låg nivå. I vardagen mår batteriet bäst när nivån oftast ligger i ett mellanläge.

– Tiden som batteriet är fulladdat ska hållas så kort som möjligt för att inte slita på batteriet. Det bästa tipset är att bilen hålla nivån mellan 20 och 80 procent. 

Procenttalet i bilen beräknas av BMS (Battery Management System), som övervakar battericellerna och styr laddning/urladdning samt beräknar SoC (State of Charge). 

Ett undantag där det inte är rekommenderat att hålla batterinivån mellan 20 och 80 procent är bilar med LFP (litium-järnfosfat). Enligt Magnus Johansson klarar den batteritypen daglig laddning till 100 procent. Rekommendationen är dock att alltid följa bilens manual, eller app, eftersom batterikemi kan variera mellan versioner och årsmodeller. 

Magnus Johansson är ordförande för konsumentorganisationen Elbil Sverige och har följt elbilsutvecklingen länge.

Tiden som batteriet är fulladdat ska hållas så kort som möjligt för att inte slita på batteriet.

Magnus Johansson

Myten lever vidare

Enstaka fall av snabb degradering har främst gällt äldre teknik och varmare klimat, medan dagens bilar skyddas bättre av aktiv kylning.

– Det finns fall där det faktiskt har hänt, ägare till elbilar i varmare klimat har sett en snabb minskning av batterikapaciteten. Men det har framför allt varit på grund av att de bilarna saknat aktiv kylning. Det var vanligare i de tidigare elbilarna men idag har de allra flesta elbilar aktiv batterikylning.

Varför bilden av att elbilsbatterier tappar kapacitet snabbt lever kvar är svårt att säga. En orsak kan vara att budskapet förstärkts via negativa berättelser, i bland annat sociala medier. Magnus Johansson menar att det behövs tydligare standarder för att hjälpa både köpare och säljare att bedöma batterihälsa på ett rättvist sätt.

– Mycket av det negativa kan få en förstärkt effekt i sociala medier. Elbil Sverige har jobbat med frågor kring elbilar länge och vi tror att alla tjänar på tydligare riktlinjer. En standardisering kan till exempel vara inbyggda degraderingsmätare i elbilar som visar hur batteriet mår.

Vanliga typer av elbilsbatterier

  • LFP (litium-järnfosfat): Prisvänligt och tåligt. Vanligt i många instegs- och familjebilar. Håller länge och upplevs som en trygg batterivariant.
  • NMC (nickel-mangan-kobolt): Mycket vanligt globalt. Ger lång räckvidd och låg vikt, en batterityp som är populär i många modeller. Framställs med dyrare material och kräver god temperaturkontroll.
  • NCA (nickel-kobolt-aluminium): Liknar NMC men kan ge ännu mer räckvidd. Syns ofta i långräckvidds- och prestandabilar.
  • Solid state: Ny generation batterier som ska ge längre räckvidd, snabbare laddning och högre säkerhet. Testas i projekt – ännu ovanligt i bilar ute på marknaden.

Läs mer