Din Bil
Din Bil

På verkstaden

”Många kör med fel däck – utan att veta om det.”

24 oktober 2025

Många svenska bilister kör med slitna eller felanpassade däck. Det påverkar både säkerheten, klimatet och ekonomin. Kontroller visar att kunskapen fortfarande brister – men att små insatser kan göra stor skillnad.

Under hösten och vintern blir vägbanorna kallare, blötare och mer oförutsägbara – och då avgör däcken hur snabbt bilen kan stanna eller hålla greppet i en kritisk situation. Trots det visar den nationella satsningen Däckkollen att många svenskar faktiskt har dålig koll på sina däck.

Bakom Däckkollen står flera aktörer – bland andra Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF), Energimyndigheten, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och Däckbranschens informationsråd – alla med ett gemensamt mål: att öka kunskapen om hur rätt däck kan rädda liv.

– Kort sagt handlar Däckkollen om att påminna bilister om att däcken är avgörande för trafiksäkerheten. Vi vill öka medvetenheten om lufttryck, mönsterdjup och vikten av att ha rätt däck för säsongen, säger Malin Lundgren, verksamhetschef för NTF Väst och samordnare för genomförandet runt om i Sverige.

Vid sidan av polisens ordinarie trafikkontroller får förare frivilligt sina däck kontrollerade av Däckkollen. Lufttryck, mönsterdjup och skick mäts, samtidigt som bilisterna får konkreta råd om hur däcken påverkar både säkerheten och bränsleförbrukningen.

– Det här är en informationsinsats snarare än en kontroll. Syftet är att väcka insikt och få fler att reflektera över hur däckens skick faktiskt påverkar körningen, säger hon.

Vanliga däckproblem kvarstår

Resultaten från den senaste rapporten från 2024 visar en tydlig trend: fler svenskar kör med vinterdäck under sommarhalvåret, särskilt i södra Sverige.

– Det är inte förbjudet att köra på dubbfria vinterdäck, men det är så klart olämpligt. Vinterdäck har en gummiblandning som är anpassad för kyla och ger sämre grepp och längre bromssträcka på varm asfalt, säger Malin Lundgren.

Årets däckkollen visar att många i södra och västra Sverige kör på dubbfria vinterdäck på sommaren. I till exempel Göteborg hade nästan var femte undersökt bil vinterdäck på sommaren. Samtidigt har fler bilägare blivit bättre på att kontrollera lufttryck och mönsterdjup.

– Där ser vi faktiskt en förbättring. Nya bilar har ofta däckövervakningssystem som hjälper till, men många vet fortfarande inte hur ofta trycket behöver kontrolleras.

Malin Lundgren, verksamhetschef för NTF Väst och samordnare för Däckkollen i Sverige.

Mer om Däckkollen och rapporten

Däckkollen genomförs årligen av NTF, Energimyndigheten, VTI, Bilprovningen och Däckbranschens informationsråd. Tusentals bilar har kontrollerats vid frivilliga väginsatser. Syftet är att öka kunskapen om däckens betydelse för trafiksäkerhet och miljö. Resultaten sammanställs i en nationell rapport som publiceras året därpå. Här är utvald fakta från rapporten 2024: 

  • Under fjolåret kontrollerades 985 bilar i fem län. Nästan var femte bil hade däck med tre millimeter eller mindre mönsterdjup.
  • Två av tre förare kontrollerar inte lufttrycket regelbundet – trots att det påverkar både säkerhet och miljö.
  • Elbilar har i snitt något bättre mönsterdjup, men problemet med slitage är fortfarande utbrett.
  • Sju procent av bilarna körde på vinterdäck under sommarhalvåret – vilket försämrar greppet och ökar bromssträckan med upp till 20 procent.

Hur ofta bör lufttrycket kontrolleras? 

– En gång i månaden är en bra rutin. Många tror att det räcker när verkstaden byter däcken, men lufttrycket förändras med temperaturen. Det är viktigt att kolla regelbundet, särskilt vid väderomslag.

Rätt däck räddar

Rätt lufttryck påverkar mer än man tror – både säkerheten och plånboken. Två av tre bilister kontrollerar inte lufttrycket regelbundet – trots att rätt tryck kan korta bromssträckan och minska bränsleförbrukningen.

– Har du rätt tryck slits däcken långsammare, bilen drar mindre bränsle och du minskar miljöpåverkan. Det är en enkel sak som ger stor effekt, säger Malin Lundgren.

Hon påminner också om att däck har en begränsad livslängd.

– Även om mönsterdjupet ser bra ut kan gummit ha åldrats. Sprickbildning och hårdare gummi försämrar greppet. Är man osäker ska man alltid låta en verkstad bedöma skicket.

Skillnader mellan regioner

Skillnaderna mellan norr och söder är tydliga. I norr används fler dubbdäck, vilket gör att problemet med vinterdäck på sommaren är mindre.

– I södra och västra Sverige är det vanligare med dubbfria vinterdäck, och där låter många dem sitta kvar hela året. Det handlar ofta om bekvämlighet eller okunskap.

Att ha rätt däck handlar i grunden om trygghet – både för föraren och andra trafikanter.

– Många blir faktiskt tacksamma när de får reda på att något behöver åtgärdas. Däckkollen ska inte bara uppfattas som en kontroll, utan också som en service. Vi vill att fler ska känna sig trygga på vägen, säger Malin Lundgren.

Hos märkesverkstäder som Din Bil kan bilägare få hjälp med både däckkontroller, lufttryck och förvaring via däckhotell – en enkel försäkring för säkra resor.

Däckcheck: Tre saker att göra inför vintern

1. Kontrollera mönsterdjupet: Minst tre millimeter på vinterdäck – men gärna mer för bättre väggrepp.

2. Kolla lufttrycket: En gång i månaden är en bra rutin, särskilt vid temperaturväxlingar.

3. Se över ålder och skick: Däck äldre än sex år bör kontrolleras av din verkstad.

Läs mer