Din Bil
Din Bil

På verkstaden

Rätt hjulinställning sparar pengar – och ökar säkerheten.

19 juni 2025

Känns bilen instabil på vägen? Då kan det vara hjulinställningen som spökar – något som kan påverka både säkerhet, ekonomi och miljö. Här förklarar Philip Virgin på Din Bil varför det är värt att kontrollera hjulen i tid.

Fel hjulinställning kan göra bilen osäker att köra, slita på däcken och öka utsläppen. Det kan räcka med en liten rattjustering för att bilen ska kännas instabil, särskilt i motorvägsfart. Det tyder ofta på att något inte står rätt till med hjulinställningen.

Symptomen inte alltid tydliga

Trots de många nackdelarna är det många bilägare som missar att kontrollera hjulvinklarna. Felet kan vara svårt att upptäcka i början.

– Det märks ofta först på att bilen inte känns följsam på vägen. Den drar åt något håll och du behöver ständigt korrigera med ratten. Men det är inte alltid lika uppenbart, säger Philip Virgin, verkstadschef på Din Bil Hammarby sjöstad i Stockholm.

Felinställningen kan uppstå om du till exempel kör på en trottoarkant eller genom ett potthål. Det räcker för att rubba hjulens vinklar så pass mycket att inställningen påverkas.

– Det är bilens hjulupphängning som tar en smäll vilket kan få däcken att peka inåt och börjar ”ploga” så att säga. Att däcken får fel vinkel kan också hända efter byte av fjädring exempelvis.

Snedställda hjul – dyrare däck

Det är lätt att tro att hjulinställning bara är en småsak – men det kan bli en dyr historia. Däck som slits snett behöver nämligen bytas ut i förtid.

– Det blir en dålig affär att behöva byta en uppsättning däck på grund av felaktig hjulinställning. Har de nötts ner finns det inte så mycket att göra än att byta dem. Hade de kunnat användas i några år till så hade man sparat in den kostnaden, säger Philip Virgin.

Även andra komponenter i bilen kan ta skada om hjulen belastar upphängningen fel under längre tid.

– När bilen går lite tyngre och hjulen inte pekar parallellt kan bland annat gummibussningarna i hjulupphängningen belastas hårdare. Det riskerar att bli en dyr och onödig reparation. 

Att kontrollera hjulinställningen regelbundet är därför en förebyggande åtgärd som inte bara sparar pengar på sikt – utan även bidrar till en tryggare och mer hållbar bilägande.

– Man kan tänka att man sparar många tusenlappar om man slipper byta ut däcken i förtid.

3 viktiga hjulvinklar att känna till

Cambervinkel

Däckets vertikala vinkel där en positiv camber innebär att däckets ovansida pekar utåt och den nedre sidan inåt mot bilen. Det motsatta gäller för en negativ camber. En felaktig cambervinkel påverkar däckets kontakt mot vägbanan och ger ett ojämnt slitage. Inom bilsport kan negativ camber förbättra väggreppet i kurvor, men vid vardagskörning är det en neutral camber som gäller.


Toe-vinkel

När bägge däcken pekar inåt kallas det för ”toe-in” sett ovanifrån. Det skapar en plogande effekt som kan försämra styrningen i kurvor. Pekar däcken utåt kallas det ”toe-out” och kan innebära överstyrning, något som blir direkt farligt ur säkerhetssynpunkt.


Castervinkel

Vinkeln mellan styrledens lutning och en vertikal linje, sett från sidan av bilen. En korrekt castervinkel bidrar till stabil styrning och bättre återgång av ratten efter sväng. Felaktig castervinkel kan göra bilen svår att hålla rak och påverka körkomforten negativt.

Körsäkerheten påverkas negativt

En felaktig hjulinställning gör bilen mindre stabil – vilket utgör en säkerhetsrisk. Vid inbromsningar kan bilen oväntat, till exempel, dra åt höger eller vänster. Det kan få allvarliga konsekvenser om du försöker avvärja en olycka.

– Bilen kan nästan kännas lite aggressiv. När däcken får sämre kontakt mot vägbanan tappar du till exempel våtgrepp, särskilt om bara halva däcket har kontakt.

Även körupplevelsen påverkas, ratten kan vibrera och det blir uttröttande att ständigt behöva korrigera ratten när bilen drar åt ett håll.

Däckslitage påverkar miljön

Felaktig hjulinställning innebär inte bara obehag vid körning. När rullmotståndet ökar slits däcken dessutom onödigt mycket. 

– Det sliter onödigt mycket på däcken vilket leder till en ökad mängd gummipartiklar som hamnar i miljön, säger Philip Virgin.

Hjulvinklarna påverkar alltså hur lätt bilen rullar och för att kunna rulla obehindrat behöver de peka rakt.

– Om hjulen inte står parallellt med varandra leder det till att bilen går tyngre. I långa loppet gör det också att den drar mer bränsle eller el och din körsträcka blir kortare. För elbilar innebär det kortare räckvidd per laddning. För fossildrivna bilar innebär det ökade utsläpp, det påverkar både klimat och luftkvalitet.

Så ofta ska hjulinställningen kontrolleras

Om bilen känns konstig i styrningen – eller om du kört ner i en grop – bör du kontrollera hjulinställningen på verkstad.

– Bilen lyfts upp och med hjälp av ett mätinstrument som kopplas på alla fyra hjulen får vi fram värdena med IR-ljus. Efter det justerar vi vinklarna så att de står korrekt.

Men eftersom slitage sker över tid bör du kontrollera hjulinställningen regelbundet – för en säkrare, hållbarare och mer ekonomisk körning.

– Min rekommendation är att kolla hjulinställningen en gång per år, särskilt om du ofta kör på dåliga ojämna vägar som grusvägar. Det är en liten insats som ger stor effekt, säger Philip Virgin. 

Läs mer