Tips och råd
Många bilägare drar sig för att använda bilens pekskärm – ofta för att den känns ovan. Men tekniken finns där för att hjälpa dig. Med några enkla tips från Din Bils experter blir det lättare att känna sig trygg bakom ratten – och få ut mer av bilen.
Skärmarna i dagens bilar blir allt större och i vissa modeller kan det kännas som att hela interiören är en enda stor pekskärm. Det är en tydlig kontrast mot de fem till sju tum stora skärmar som satt i Volkswagens lyxmodell Phaeton i början av 2000-talet. Men det är inte bara skärmstorleken som växer – även funktionerna blir fler.
En studie gjord av den norska bilkoncernen Sulland visar att en tredjedel av de tillfrågade aldrig använder den digitala skärmen i bilen. Anledningen är enkel: osäkerhet och okunskap.
– Äger du en bil som är tio år gammal och köper en ny i dag så är det en otrolig skillnad på vad bilen kan och inte kan, säger Peter Lindeqvist, säljare på Din Bil Volkswagen i Hammarby Sjöstad i Stockholm.
Peter Lindeqvist förstår att många tycker att det är rörigt i början – särskilt när bilen har fler funktioner än man är van vid. En stor anledning till att de stora pekskärmarna fått en central roll är att funktionerna har ökat. Samtidigt finns en tydlig skillnad mellan ägare till bensin- eller dieselbilar och elbilsägare, som ofta är helt beroende av skärmen.
– I en elbil får du all nödvändig information via den, exempelvis batterinivå och räckvidd, saker som är viktiga att veta. Kör du en bränsledriven bil är du inte beroende av skärmen på samma sätt. En annan förklaring kan vara att förare av bensin- eller dieselbilar inte är lika intresserade av det digitala i bilen.
Att använda bilens pekskärm behöver inte vara svårt. Peters tips är att tänka på skärmen som en mobiltelefon. På senare tid har gränssnitten blivit mer användarvänliga och påminner ofta om mobilens operativsystem, och med Apple Carplay och Android Auto kan man använda delar av telefonen direkt på pekskärmen.
Öva i stillastående bil
Att utforska pekskärmens menyer när bilen står stilla, till exempel på en parkeringsplats, kan minska stress och hjälpa dig att vänja dig vid systemet.
Använd röststyrning
Många infotainmentsystem har röststyrning som låter dig justera inställningar utan att ta händerna från ratten. Det minskar distraktioner och ökar säkerheten.
Anpassa skärmen efter dina behov
De flesta bilar låter dig justerar skärmens layout, ljusstyrka och kontrast. Att anpassa dessa inställningar kan göra det lättare att navigera i menyerna.
Uppdatera systemets mjukvara
Tillverkare släpper ofta uppdateringar som förbättrar funktionaliteten. Se till att ditt system är uppdaterat för bästa möjliga prestanda. Vissa uppdateringar kan du göra själv via pekskärmen – så kallade OTA (Over-the-Air). Andra kräver att en tekniker gör jobbet på verkstad.
Be om en genomgång
Om du är osäker på hur systemet fungerar, tveka inte att be återförsäljaren om en demonstration. De kan visa dig hur du navigerar i menyerna och använder olika funktioner.
Samtidigt är avsaknaden av knappar och vred kan upplevas som krånglig – särskilt för ovana användare.
– Den äldre generationen är van vid att ett knapptryck ska ge den önskade effekten. Med menyer och undermenyer kan det krävas lite letande och då behöver man lära sig att hitta rätt. Jag tror att det handlar om att komma över en tröskel och känna sig bekväm med pekskärmen för att förstå den, säger Peter Lindeqvist.
Nyligen uppdaterade Volkswagen mjukvaran i några av de nyare modellerna och införde valbara snabbknappar för att styra olika funktioner. Det eliminerar behovet av upprepade knapptryckningar och gör körningen smidigare.
– Det är väldigt uppskattat att kunna stänga av vissa funktioner snabbt. Ett exempel är att stänga av farthållaren som läser av hastighetsskyltarna, det är inte alltid man vill ha den funktionen i gång.
Även om pekskärmarna är här för att stanna, meddelade Volkswagen våren 2025 att fysiska knappar ska göra comeback i framtida modeller. Det blir en slags kompromiss där det mesta styrs via pekskärmen, men exempelvis fläkten kan kontrolleras med knappar.
– Man värdesätter kundperspektivet och försöker skapa en bil som ägarna känner sig nöjda med.
Resultatet blir att framtidens bil kombinerar det digitala med det fysiska – för att bättre möta förarnas behov och skapa en mer tillgänglig teknik i vardagen.